Dutch Design Week Eindhoven, Saturday 20 October — Sunday 28 October 2018

Bij de Local Mist konden bezoekers een foto laten maken van hun gezicht, waarna ze de installatie in konden om de verzamelde persoonlijke data te bekijken. Na afloop kreeg de bezoeker een bonnetje mee met daarop alle data op een rijtje. De installatie kan dingen lezen vanuit het gezicht, zo kon de computer leeftijd, geslacht en archetype van de bezoeker voorspellen. Je ziet dat veel internetpagina’s gegevens verzamelen van bezoekers om hun reclame specifiek voor jou te maken. Ook zorgen algoritmes voor verslavingen aan sociale media. Hieruit volgden een heleboel interessante gesprekken over privacy en veiligheid op het internet. Zelfs mensen die nauwelijks internet gebruiken, zijn zeker niet onzichtbaar voor de computer. 

There is an infinite amount of data in our everyday lives. It’s comparable with oxygen: invisible, necessary and yet most of the time we are unaware of it. These days the dependence on data is unimaginably huge. To get a grasp of unorganized data and the world we live in, we need to make it visible and tangible.The visitors of Dutch Design Week 2018 will experience firsthand how a photo can be abstracted to a large amount of personal data. How will this information be used? What does it mean for your privacy? Our Coordinates 51°26’51.7″N 5°27″E

Te gast bij Urban Stories (Designers & the digital age) in pakhuis De Zwijger, Amsterdam.

Team: Jarne Cooijmans / Eugené Janssen / Jakob Povel / Wesley Hartogs / Rosa Raaphorst / Bo Conrads / Peter Hoens / Brenda Renssen / Marja Bernts / Sofie Deen / Communication and Multimedia Design ‘s-Hertogenbosch / Gemeente Breda/Brabant Living Lab